Dag 23: Chablis - Bessy sur Cure - Reisverslag uit Bessy-sur-Cure, Frankrijk van Willy Herpen - WaarBenJij.nu Dag 23: Chablis - Bessy sur Cure - Reisverslag uit Bessy-sur-Cure, Frankrijk van Willy Herpen - WaarBenJij.nu

Dag 23: Chablis - Bessy sur Cure

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

07 September 2017 | Frankrijk, Bessy-sur-Cure

Beste lezers,
Gisterenavond vanaf de camping nog even terug gewandeld naar Chablis, een beetje beweging is nooit niet verkeerd. Want als je in Chablis bent dien je toch tenminste een glaasje druivensap gedronken te hebben. Ik ben zelf meer voor de rooie wijn maar dit smaakte ook kei goed. Nog later op de avond had ik een man en vrouw uit Gent gesproken die hier op de fiets waren, zij hadden toen nog geen overnachting kunnen regelen. Was toch blij met m'n tentje. Het was vandaag druk in de wijngaarden van Chablis. Overal waren ze druiven aan het plukken. Chablis staat bekend om zijn goede witte wijnen op basis van de Chardonnay druif. Als 1ste zag ik dat zij de druiven trossen op de traditionele wijze plukte om ze daarna in een korf, weliswaar van kunststof, te gooien. Deze korf hangt aan de rug van de plukker. Als de korf vol is maken ze die leeg in een grote aanhanger van een tractor, deze partij gaat naar de wijncoöperatie van Chablis. Ik had best mee willen helpen maar mijne korf zit al vol. Even verder op deden ze de druiventrossen in hanteerbare bakken en werden in een bestelbus opgestapeld. Ik maakte een gebaar dat ik wel mee wil helpen, maakte hij een gebaar van: kom maar. Ik hoefde nie te helpen maar kreeg wel een tros druiven mee. Zijn kleine trossen druiven en de druif zelf is zeker niet groter dan 1 cm in doorsnee. Maar wel verdomd lekker. Van deze druif wordt een Chablis Grand Cru gemaakt, aldus de man. Zeker nie zomaar een wijntje. En weer verder op werden de druiven machinaal geoogst. Na een foto te hebben gemaakt van dat voertuig stak ik mijn duim op naar de bestuurder. Toen wenkte hij mij om te komen, kreeg ik uitleg hoe zo'n voertuig de druiventrossen van de ranken haalt. Erg interessant. Heel toevallig gezien hoe ze op 3 verschillende manieren de druiven van de ranken halen. Kijk, en dat zie je niet als je de saaie kortere verbindingswegen neemt. Na 32km kwam ik aan in Bessy sur Cure maar niet voordat ik van te voren boodschappen had gehaald. Want hier is werkelijk 10 keer niets te zien en halen. Ik mag vanavond zelf weer koken. Helemaal geen probleem na zonne fantastisch leerzame dag. Zit er weer op voor vandaag, morgen loop ik Vezelay binnen. De laatste bladzijde van mijn routeboek.

Dr groeten.

  • 08 September 2017 - 13:29

    Rianne En D'Jeff:

    Hoi Willy,
    Ook wij zijn aangehaakt op jouw reis naar Santiago.Mooie verhalen!
    Vooral veel plezier en genieten !
    groeten van ons allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Bessy-sur-Cure

Willy

lange afstand wandelaar

Actief sinds 04 Juni 2017
Verslag gelezen: 732
Totaal aantal bezoekers 72915

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2017 - 15 November 2017

Mijn Camino

Landen bezocht: