Dah 76: Foncebadón - Ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Willy Herpen - WaarBenJij.nu Dah 76: Foncebadón - Ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Willy Herpen - WaarBenJij.nu

Dah 76: Foncebadón - Ponferrada

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

30 Oktober 2017 | Spanje, Ponferrada

Beste lezers,
Ik dacht zal maar zo snel mogelijk iets van me laten horen. Want jullie zitten natuurlijk allang in spanning te wachten of ik het zonder kleerscheuren de tocht heb overleefd. Het was kei goed gegaan, nog geen winkelhaakje opgelopen.

Gisteren begonnen met de klim van de Montes de Léon. 560 meter stijgend en dat met 25°C. En dat vond ik kei prachtig om te doen. Krijg ik zoveel energie van. Natuurlijk moe toen ik er was en de shirt harstikke nat van het zweet maar geweldig. Vanmorgen nog eens 250 m stijgen om uit eindelijk op een van de hoogtepunten van de camino uit te komen. Letterlijk en figuurlijk. Is ook het hoogste (1500 m ) punt van de camino en hier staat Cruz de Fero, een belangrijk onderdeel van de camino.

Cruz de Fero:
Is een groot ijzeren kruis en het heeft voor veel pelgrims een speciale symbolische betekenis. Aan de voet ervan bevindt zich een enorme stapel stenen die met de jaren groter wordt en in hoogte toeneemt. Wie de eerste steen heeft gelegd is niet bekend en ook naar de reden waarom iemand dit heeft gedaan is het gissen. Zeker is wel dat elke passerende pelgrim zijn steentje aan de berg stenen bijdraagt, waarmee hij een eeuwenlang bestaand ritueel in stand houdt. De door hem achtergelaten steen of kei is symbool voor in het verleden gedane zonden of een zorg waarmee hij al lang rondloopt. De pelgrim neemt deze steen – als het even kan – mee van huis. Met het achterlaten ervan maakt hij zich vrij van het probleem.

Ook ik heb daar een steentje neergelegd. Jaja, van huis uit mee genomen. Een bijzonder moment.
Om daarna 1150 meter af te dalen via smalle meest onmogelijke paden die je maar kan bedenken. Alleen maar rotsen en losse keien. Heerlijk om te doen. Weer een prachtige dag natuurlijk. Koelt wel af hier, is nu nog maar 22°C. Heerlijk. Tot morgen. Ultreia.

De groeten.

  • 30 Oktober 2017 - 19:04

    Wilma:

    Gelukkig was je er vandaag vroeg bijr!! Want inderdaad hier bij ons thuis is de spanning niet te snijden als we de story van Willy niet hebben gelezen. Gelukkig ben jij ondertussen de meest beroemde pelgrim van heel Krullendonk geworden, schat ik zo in.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

lange afstand wandelaar

Actief sinds 04 Juni 2017
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 72921

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2017 - 15 November 2017

Mijn Camino

Landen bezocht: